ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ
Η Θεσσαλονίκη, η πόλη μας , τα τελευταία 20 χρόνια ακολουθεί συνεχή φθίνουσα πορεία.
Πορεύεται χωρίς σχέδιο για το μέλλον της , αδύναμη να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και να ορίσει διακριτή παρουσία στον σύγχρονο ανταγωνισμό των πόλεων.
Στην Θεσσαλονίκη, τα τελευταία χρόνια, η δημόσια συζήτηση εστιάστηκε, όπως ήταν εν μέρει λογικό, στις πληγές που άνοιξε η αποβιομηχάνιση, η ανεργία, η ατμοσφαιρική ρύπανση, το κυκλοφοριακό, η επέλαση του τσιμέντου και εντέλει η χαμηλή ποιότητα ζωής για μια πόλη που μπορεί και σίγουρα δικαιούται περισσότερα. Επικεντρωθήκαμε στα προβλήματα και υποτιμήσαμε τις δυνατότητες μας.
Στην Θεσσαλονίκη ειδικά τα τελευταία χρόνια γίναμε μάρτυρες της πιο διεφθαρμένης τοπικής εξουσίας, που γεννά τα οικονομικά σκάνδαλα το ένα μετά το άλλο, που υποθηκεύει καθημερινά το μέλλον αλλά και την αξιοπρέπεια της ίδιας της πόλης και των κατοίκων της. Μιας πόλης που δεν της αξίζει μια τέτοια εικόνα που και που αναζητά ένα καινούριο καθαρό πρόσωπο.
Η Θεσσαλονίκη όμως μπορεί και πρέπει να αλλάξει.
Μέσα από μία ευρεία συνεργασία και σύμπραξη όλων των σύγχρονων δυνάμεων και κινήσεων πολιτών που αντιστέκονται στη διαφθορά, τη στασιμότητα και την ακινησία.
Μέσα από την κοινή πορεία όλων μας που αποδεικνύουμε καθημερινά στην πράξη και εκφράζουμε με τον πολιτικό μας λόγο ότι για την Θεσσαλονίκη υπάρχει άλλος δρόμος.
Όλοι μαζί μπορούμε να διαμορφώσουμε ΤΗ ΝΕΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.
Καλούμε όλες τις πολιτικές δυνάμεις μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης αλλά και εκτός αυτού, χωρίς αποκλεισμούς, ηγεμονισμούς και πικρίες, με βάση ένα νέο πνεύμα λειτουργίας, συνεργασίας , σεβασμού στις διαφορετικές αφετηρίες και προβληματισμούς, να υποβάλουμε ένα κοινό πλαίσιο προγραμματικών δεσμεύσεων, με στόχο να αλλάξει η διοίκηση και οι πολιτικές για την Θεσσαλονίκη. Ο καιρός έφθασε. Δεν πρέπει να χαθεί ακόμα μία ευκαιρία. Πρέπει από σήμερα να ξεκινήσουμε την κοινή μας πορεία με άξονες την αποκέντρωση, τη διαφάνεια, τη συμμετοχή του πολίτη, τη διαβούλευση για τις μεγάλες αποφάσεις.
Το μέλλον της Θεσσαλονίκης είναι ευθύνη όλων μας. Είναι χρέος όλων μας απέναντι στη νέα γενιά .
Σήμερα, σας καλούμε να ξεκινήσουμε αυτήν την καινούρια Συμφωνία και να την αποδώσουμε στην πόλη ως δέσμευση για το αύριο.
Να συμφωνήσουμε όλοι μαζί στα ελάχιστα που απαιτούνται για να βρει ξανά η Θεσσαλονίκη το νήμα της διαχρονικής λαμπρής της ιστορίας.
Χρύσα Αράπογλου
Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης
«Θεσσαλονίκη Πρωταγωνίστρια»
ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ
Όλοι συμφωνούμε :
1. Στην ανάγκη μιας νέας οικονομικής συμφωνίας για την Θεσσαλονίκη, για την ανάπτυξη της πόλης με σχέδιο και ταυτότητα.
2. Στην ανάγκη πολεοδομικής ανασυγκρότησης της Θεσσαλονίκης. Δεσμευόμαστε όλοι μαζί για την διενέργεια ενός ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ, με συνθετικές προσεγγίσεις, για ένα ρυθμιστικό και πολεοδομικό σχέδιο για τη μητροπολιτική περιοχή, που θα απαντά σε όλα τα αγωνιώδη και κεφαλαιώδη ερωτήματα για το παρόν και το μέλλον της Θεσσαλονίκης.
3. Στην μεταφορά της ΔΕΘ εκτός κέντρου πόλης με συγκεκριμένο σχέδιο ανάπτυξης και αξιοποίησης του εθνικού εκθεσιακού μας φορέα και αξιοποίηση του χώρου της ΔΕΘ και της ευρύτερης περιοχής σε χώρο πρασίνου, πολιτισμού και νέων τεχνολογιών
4. Στην απόδοση στην πόλη και στους πολίτες όλων των ελεύθερων χώρων
5. Στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος με επίκεντρο την ποιότητα ζωής του πολίτη. Ανοίγουμε ξανά τη συζήτηση για την επίλυση του κυκλοφοριακού και προωθούμε ιδέες φιλικές προς το περιβάλλον που σέβονται την ιστορία και την φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης. Διεκδικούμε την υλοποίηση όλων των αναγκαίων υποδομών
6. Στην ανάγκη να αξιοποιηθεί και να προβληθεί το ιστορικό κέντρο της πόλης με ανάπλαση των ιστορικών αγορών, ενίσχυση της ιστορικής και πολιτιστικής της φυσιογνωμίας, ένα ευρύτατο δίκτυο πεζοδρομήσεων
7. Στην αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου όχι με ευκαιριακό αλλά οργανωμένο τρόπο που θα έχει ως βασική κατεύθυνση να στρέψει η πόλη το πρόσωπο της στην Θάλασσα, με ενιαίο σχεδιασμό από το Καλοχώρι ως την Αγγελοχώρι.
8. Στον σεβασμό του περιβάλλοντος, την οργανική σύνδεση της πόλης με το περιαστικό δάσος του Κρυονερίου και του Σέιχ Σου
9. Στην άρση της ακτοπλοϊκής και αεροπορικής απομόνωσης της Θεσσαλονίκης
10. Στην προστασία και ανάδειξη των μνημείων και της ιστορίας της πόλης
11.Στην διάσωση με συγκεκριμένο σχέδιο των διατηρητέων της πόλης και του τελευταίου προσφυγικού αποθέματος στην Άνω Πόλη
12. Στην ανάγκη να αποκτήσει επιτέλους η Θεσσαλονίκης μια νέα ποιότητα ζωής στην καθημερινή της λειτουργία. Με επίλυση του μεγάλου προβλήματος της σχολικής στέγης και ουσιαστική βελτίωση των υπαρχόντων υποδομών σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης.
13.Στην ανάγκη διαφάνεια και λογοδοσίας στον Δήμο Θεσσαλονίκης και στην όσο το δυνατόν ταχύτερη διερεύνηση των σκανδάλων και απόδοση των ευθυνών
14. Στην ανάγκη να αλλάξει επιτέλους η 20χρονη συντηρητική πορεία της Θεσσαλονίκης.
ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΟΙΝΩΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΩΝ
ΠΡΩΤΑ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η Θεσσαλονίκη σήμερα:
Η ανεργία στον Νομό Θεσσαλονίκης ήδη έχει ξεπεράσει το 20%
Τα τελευταία χρόνια έκλεισαν οι σημαντικότερες βιομηχανίες της πόλης. ΒΙΑΜΥΛ, ΒΑΛΚΑΝ- ΕΞΠΟΡΤ , Φωσφορικά Λιπάσματα, SIEMENS και … έπεται συνέχεια.
Μία στις δύο επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης βρίσκονται στα όρια του λουκέτου. Σύμφωνα με τα στοιχεία των Επιμελητηρίων της πόλης μέχρι τέλος του έτους 1600 μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναμένεται να κλείσουν, ενώ μία στις πέντε από αυτές έχει ήδη προχωρήσει σε μείωση προσωπικού. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία μέχρι τέλος του έτους αναμένεται μείωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της πόλης κατά 30%.
Σημαντικοί τομείς της πρώην ακμάζουσας οικονομίας της πόλης όπως οι βιοτεχνίες ρούχων, υποδημάτων, η κλωστοϋφαντουργία και το λιανεμπόριο τείνουν να αφανιστούν. Μόνο τους πρώτους μήνες του 2009 οι διαγραφές των επιχειρήσεων από το Βιομηχανικό Επιμελητήριο αυξήθηκαν κατά 41,9% και από το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο κατά 35,3% ενώ σύμφωνα με τα πρόσφατα επίσημα στοιχεία κήρυξαν πτώχευση 4000 επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης.
Στην εμπορική δραστηριότητα τους πρώτους μήνες του 2009 επήλθε πτώση του τζίρου και της καταναλωτικής κίνησης σε ποσοστό 45%
Τα επίσημα στοιχεία του 2009 κατέγραψαν μείωση στην τουριστική κίνηση της πόλης που ούτως ή άλλως κατείχε μία από τις τελευταίες θέσεις στην λίστα των τουριστικών προορισμών, κατά 20%.
Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε συνεχή υποχώρηση και ο Δήμος δεν έχει ούτε το σχέδιο ούτε το όραμα για την αναστροφή αυτής της εικόνας.
Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από ένα συγκροτημένο σχέδιο ανάπτυξης που θα αντιστρέψει την εικόνα και θα αλλάξει τους δείκτες. Ποιοτικούς και ποσοτικούς.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΟΙΝΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Πρωτοβουλία των παρατάξεων και του δικτύου κινήσεων πολιτών για την έναρξη του διάλογου με τους οικονομικούς φορείς της πόλης και τα Πανεπιστήμια για την εκπόνηση του νέου επιχειρησιακού σχεδίου της πόλης. Στόχος μια νέα οικονομική συμφωνία για την Θεσσαλονίκη που η παρουσίαση της θα γίνει σε εκδήλωση στις αρχές Ιουνίου.
Κοινή πρωτοβουλία στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης για μείωση κατά 20% των δημοτικών τελών σε όλες τις εμπορικές επιχειρήσεις της πόλη που πλήττονται ιδιαίτερα από την οικονομική κρίση.
Κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων για ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ που θα υπηρετούν την νέα οικονομική συμφωνία της πόλης.
Κοινές δράσεις για την επίσπευση των διαδικασιών για την υλοποίηση της «Ζώνης Καινοτομίας»
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Το ιστορικό εμπορικό κέντρο της πόλης βρίσκεται σε συνεχή οικονομική υποχώρηση και η εμπορική δραστηριότητα με την ανοχή όλων μεταφέρεται στα πολυκαταστήματα της Περιφέρειας. Το 2009 παρουσιάστηκε αύξηση στα ανοίκιαστα καταστήματα της πυρίκαυστης ζώνης σε ποσοστά που κυμαίνονται από 10 μέχρι 30%.
Οι ιστορικές εμπορικές αγορές της πόλης, Μοδιάνο, Αθωνος, Καπάνι βρίσκονται στα όρια της κατάρρευσης , εγκατελειμμένες από υποδομές και απογυμνωμένες από την σφύζουσα εμπορική δραστηριότητα που έδινε ανάσα στην οικονομία της πόλης. Τα ανοίκιαστα καταστήματα μέσα στο χώρο των αγορών αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο
Η αγορά του Αγίου Μηνά, εκκενώθηκε πριν από ένα χρόνο με το πρόσχημα της αποκατάστασης των κτιρίων και σήμερα ένα χρόνο μετά παραμένει εγκατελλειμμένη και χωρία καμία προοπτική άμεσης επέμβασης.
Οι τέως ακμάζουμες εμπορικές συνοικίες της πόλης όπως η πλατεία Εμπορίου, τα ξυλάδικα, το Μπιτ Παζάρ και οι παράπλευροι δρόμοι τους προς Τσιμισκή και Εγνατία έχουν καταντήσει νεκρά τοπία
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες έρευνες το επόμενο διάστημα αναμένεται να βάλει λουκέτο το 5% των επιχειρήσεων στους εμπορικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης
Συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της υπάρχουσας κατάστασης στο σύνολο του εμπορικού κέντρου της πόλης.
Αναζήτηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων στα οποία θα μπορούσε να ενταχθεί μια ολοκληρωμένη πρόταση για ανάπλαση και προβολή των ιστορικών αγορών της Θεσσαλονίκης.
Πρόταση προς το Δημοτικό Συμβούλιο για την ένταξη του έργου της ανάπλασης των ιστορικών αγορών και της Πλατείας Εμπορίου στο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου με συγκεκριμένες μελέτες και προδιαγραφές.
Πρόταση στο Δημοτικό Συμβούλιο για έκδοση που θα προβάλει τις ιστορικές αγορές της Θεσσαλονίκης, την ιστορία και την σημασία τους.
Κατάθεση στο Δημοτικό Συμβούλιο προτάσεων για δράσεις ( πολιτιστικές εκδηλώσεις και events) που θα δώσουν ζωή στα τμήματα του εγκαταλελειμμένου ιστορικού κέντρου. Στην περίπτωση που δεν γίνουν δεκτές, διοργάνωση αντίστοιχων εκδηλώσεων με ευθύνη των δημοτικών παρατάξεων.
Διοργάνωση κοινής σύσκεψης με εκπροσώπους των ιστορικών αγορών, της πλατείας Αθωνος , της πλατείας Εμπορίου και των Λαδάδικων για την αναζήτηση λύσεων για την αναστροφή της κατάστασης.
Το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι η υπεραξία της πόλης και μπορεί να αποτελέσει το επίκεντρο της τουριστικής της προβολής
ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΗΣ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Το δίκτυο των δημοσίων συγκοινωνιών στην πόλη κρίνεται ανεπαρκές. Η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ε.Ε με πληθυσμό μεγαλύτερο του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσο σταθερής τροχιάς.
Το μερίδιο των λεωφορείων στην εξυπηρέτηση των μετακινούμενων στην πόλη στον γενικό πληθυσμό είναι της τάξης του 25% ενώ στους φοιτητές που αντιπροσωπεύουν το 10% του συνολικού πληθυσμού της Θεσσαλονίκης ανεβαίνει στο 50%.
Η μέση ταχύτητα κίνησης στην πόλη σε ώρες αιχμής είναι 6 χιλιόμετρα την ώρα δηλαδή λίγο μεγαλύτερη από την μέση ταχύτητα βαδίσματος.
Ο αριθμός των μετακινήσεων που γίνονται στο πολεοδομικό συγκρότημα, ξεπερνά τα 1,6 εκατομμύρια ημερησίως. Οι μισές από αυτές γίνονται με την χρήση ιδιωτικών οχημάτων.
Ο δείκτης ιδιοκτησίας ανά 1000 κατοίκους έχει αυξηθεί στην Θεσσαλονίκη κατά 80% τα τελευταία 30 χρόνια
ΟΙ καθημερινές σταθμεύσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα ανέρχονται σε 400.000 από τις οποίες οι μισές γίνονται επί της οδού και οι υπόλοιπες μισές παράνομα. Η παράνομη στάθμευση συμβάλει κατά τις ώρες αιχμής στην μείωση κατά 80% της κυκλοφοριακής ικανότητας.
Στον Δήμο Θεσσαλονίκης υπολογίζεται ότι υπάρχει έλλειμμα 30000 θέσεων στάθμευσης.
Η οδική ασφάλεια βρίσκεται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα αφού μόνο την τελευταία πενταετία είχαμε αύξηση των ατυχημάτων κατά 68%
Ανοίγουμε ξανά τη συζήτηση για την επίλυση του κυκλοφοριακού και προωθούμε ιδέες φιλικές προς το περιβάλλον που σέβονται την ιστορία και την φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης. Διεκδικούμε την υλοποίηση όλων των αναγκαίων υποδομών.
Ανάληψη πρωτοβουλίας με γειτονικούς δήμους για τον σχεδιασμό ενός λειτουργικού και σύγχρονου δικτύου ποδηλατοδρόμων στην πόλη.
Πρωτοβουλία μέσα από τη διοργάνωση ειδικής ημερίδας για το θέμα της θαλάσσιας συγκοινωνίας στην πόλη και κατάθεση αιτήματος στην Κυβέρνηση για την άμεση προώθηση του έργου.
Κατάθεση συγκεκριμένης πρότασης στο Δημοτικό Συμβούλιο για δίκτυο πεζοδρομήσεων στο κέντρο της πόλης που θα αναδείξουν την ιστορική της διαδρομή και θα τονώσουν την οικονομική της δραστηριότητα
Κατάθεση συγκεκριμένης τεχνοοικονομικής μελέτης για την θεσμοθέτηση της δημοτικής συγκοινωνίας στην πόλη
ΠΡΑΣΙΝΟ- ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΧΩΡΟΙ- ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ
Τα παράνομα τραπεζοκαθίσματα και τα παράνομα σταθμευμένα αυτοκίνητα καταλαμβάνουν το σύνολο του δημόσιου χώρου σε κεντρικά σημεία της πόλης, δυσκολεύοντας την πρόσβαση των πεζών.
Στην Θεσσαλονίκη με τους ελάχιστους ελεύθερους χώρους, δημοτικά οικόπεδα εκποιούνται με την μέθοδο της αντιπαροχής και ιδιωτικά οικόπεδα καθημερινά χάνονται με άρση του αποχαρακτηρισμού της. Χαρακτηριστικό είναι ότι μόνο τα τελευταία χρόνια: έγινε προσπάθεια ανοικοδόμησης του οικοπέδου Αλλατίνη που σώθηκε χάρη στην παρέμβαση των κατοίκων του και κινήσεων πολιτών, στην Τούμπα το οικόπεδο της οδού Αναξιμάνδρου και Αντ. Τούσα που ήταν χαρακτηρισμένο από το 1981 ως χώρος σχολείου αποχαρακτηρίστηκε προς όφελος της ανέγερσης οικοδομής. Πάρκο της νέας παραλίας δόθηκε για την ανοικοδόμηση 8οροφου κτιρίου για τις ανάγκες του Γερμανικού Προξενείου, ο τελευταίος ελεύθερος χώρος στην περιοχή των Σαράντα Εκκλησιών – παλιό ρέμα- που ήταν χαρακτηρισμένος ως χώρος πρασίνου και πολιτισμού αποχαρακτηρίστηκε, η Κήπος του Καλού ένας από ελάχιστους πνεύμονες του Δ’ Δημοτικού Διαμερίσματος παραμένει αναξιοποίητος εξαιτίας παράνομης κατάληψης του από ιδιώτη με την ανοχή του Δήμου Θεσσαλονίκης, πάρκο στην διασταύρωση της οδού Μεγάλου Αλεξάνδρου και Χατζή που ανήκει στην εκκλησία προόρισται για εκμετάλλευση και ο κατάλογος δεν έχει τέλος
Και όλα αυτά όταν ο ελεύθερος δημόσιος χώρος ανά κάτοικο του πολεοδομικού συγκροτήματος είναι κατά μέσο όρο 5τμ ( και αυτός όταν δεν καταλαμβάνεται από παράνομα σταθμευμένα αυτοκίνητα ) με ελάχιστο αποδεκτό όριο στην Ευρώπη τα 15τμ.
Όταν το ποσοστό πρασίνου στην πόλη είναι από το χειρότερα στην Ελλάδα και σίγουρα το χειρότερο σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα. Στον ΄Δήμο Θεσσαλονίκης η αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο είναι μόλις 2,15 τμ ανά κάτοικο ενώ σύμφωνα με τα ευρωπαϊκό πρότυπα θα έπρεπε να πλησιάζει τα 10.
Μόλις 840 από τα 18000 στρέμματα που καταλαμβάνει ο Δήμος Θεσσαλονίκης καλύπτουν τα υπάρχοντα πάρκα στην πόλη και πολλά από αυτά συχνά μένουν παραμελημένα και αναξιοποίητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόσβαση ιδιωτικού ΙΧ μέσα από πάρκο της Τούμπας, με άδεια του Δήμου Θεσσαλονίκης .
Οι υποδομές προσβασιμότητας των ΑΜΕΑ στους δημόσιους χώρους, μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισαν να υλοποιούνται ενώ ακόμα βρίσκονται πολύ πίσω σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο
Δεν υπάρχει καμία οργανωμένη καταγραφή και χαρτογράφηση των ελεύθερων χώρων στην πόλη, παρά τις επανειλημμένες πιέσεις του συνόλου της Αντιπολίτευσης στον Δήμο Θεσσαλονίκης για αυτό το θέμα
Συμφωνούμε στην μεταφορά της ΔΕΘ εκτός κέντρου με συγκεκριμένο σχέδιο ανάπτυξης και αξιοποίησης του εθνικού εκθεσιακού μας φορέα και αξιοποίηση του χώρου της ΔΕΘ και της ευρύτερης περιοχής για χώρο πρασίνου, πολιτισμού και νέων τεχνολογιών.
Προτείνουμε τη συγκρότηση παρατηρητηρίου ελεύθερων χώρων της πόλης με καταγραφή όλων των αδόμητων δημόσιων εκτάσεων που μπορούν να αξιοποιηθούν, με συγκεκριμένο σχέδιο, αλλάζοντας την εικόνα της Θεσσαλονίκης και βελτιώνοντας το επίπεδο ζωής των κατοίκων της στο κέντρο και στις γειτονιές.
ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΗ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ
Η Θεσσαλονίκη με το δεύτερο μεγαλύτερο Λιμάνι της χώρας δεν διαθέτει ακτοπλοϊκή σύνδεση για Κυκλάδες και για Κρήτη ενώ περιστασιακά αποκτά πρόσβαση για τις γειτονιές Σποράδες και τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου.
Στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της πόλης ισχύει το ρητό « κάθε πέρσι και καλύτερα». Το καλοκαίρι του 2004 είχαμε δεκαπέντε δρομολόγια οχηματαγωγών πλοίων την εβδομάδα από Θεσσαλονίκη προς διάφορα νησιά, φέτος περιορίστηκαν στα τρία την εβδομάδα.
Πέρσι η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης περιορίστηκε σε δύο δρομολόγια την εβδομάδα για τη Λήμνο, τη Μυτιλήνη και τη Χίο και ένα για Δωδεκάνησα με οχηματαγωγά πλοία, ενώ η σύνδεση με τις Σποράδες έγινε μόνο με καταμαράν, χωρίς τη δυνατότητα δηλαδή μεταφοράς οχημάτων – άρα και εμπορευμάτων
Παρόμοια εικόνα υπάρχει και στην αεροπορική απομόνωση της πόλης. Η πόλη δεν διαθέτει αεροπορική σύνδεση ούτε με το κέντρο της Ευρωπαϊκής δραστηριότητας, τις Βρυξέλλες και άλλους σημαντικούς οικονομικούς προορισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ιδιαίτερα των Βαλκανίων.
Παράσταση διαμαρτυρίας του συνόλου της Αντιπολίτευσης στα αρμόδια Υπουργεία με στόχο να αντιμετωπισθεί η Θεσσαλονίκη ως το δεύτερο λιμάνι της χώρας και όχι ως άγονη και ξεχασμένη γραμμή
Επεξεργασία και παρουσίαση στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης και σε ειδική συνέντευξη τύπου σχεδίου σύστασης εταιρίας λαϊκής βάσης με αντικείμενο της θαλάσσιες μεταφορές και με βασικό μέτοχο τον Δήμο Θεσσαλονίκης και τα Επιμελητήρια της πόλης ( δυνατότητα που παρέχει ο Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων)
Οργάνωση διαμαρτυρίας στον χώρο του Λιμανιού με σύνθημα «Να ανοίξουν επιτέλους οι θαλάσσιοι δρόμοι της πόλης»
ΜΝΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ
Η Θεσσαλονίκη σήμερα:
Σημαντικά μνημεία της πόλης απαξιώνονται ή καταχώνονται. Χαρακτηριστικά παραδείγματα το μνημείο της Κινστέρνας στην οδό Ολυμπιάδος που κρύφτηκε κάτω από τα θεμέλια πολυκατοικίας, τα τμήματα του αρχαίου τείχους στην Τσιμισκή και τα αρχαία στην οδό Βεροίας που καταχώθηκαν προς όφελος της ανοικοδόμησης, ο αρχαϊκό ναός ο αρχαϊκός ναός της πλατείας Αντιγονιδών που διασώθηκε από την αφανισμό την ύστατη στιγμή.
Ο προσφυγικός χαρακτήρας της Άνω Πόλης χάνεται με την επιχείρηση εκκαθάρισης και των τελευταίων προσφυγικών σπιτιών που εφάπτονται των βυζαντινών τειχών.
α καταγεγραμμένα διατηρητέα της πόλης αφήνονται στο έλεος τους χωρίς καμία πρόνοια. Μετά την πολυκατοικία της Παύλου Μελά των αρχών του 20ου αιώνα που κατεδαφίστηκε σε μία νύχτα με το πρόσχημα της επικινδυνότητας, ένα από τα πιο όμορφα διατηρητέα της οδού Λεωφόρου Στρατού γκρεμίστηκε και δόθηκε σε εργολάβο, ενώ τη σειρά τους περιμένουν παλιά κτίρια της Βασιλίσσης Όλγας, της Αγίας Σοφίας, του ιστορικού κέντρου και της Άνω Πόλης.
Σημαντικά μνημεία της πόλης όπως ο προϊστορικός οικισμός της Τούμπας συνεχίζουν να παραμένουν μη επισκέψιμα.
Οι αρχαιολογικοί χώροι , τα μουσεία και οι εκκλησίες δεν διαθέτουν τις ελάχιστες υποδομές για οργανωμένες επισκέψεις μεγάλης κλίμακας ενώ πολλά από αυτά χαρακτηρίζονται από «οπτική ρύπανση» χωρίς καμία ουσιαστική παρέμβαση στον περιβάλλοντα τους χώρο.
Σημαντικά νεότερα μνημεία της πόλης «βεβηλώνονται» μέσα από υποτυπώδεις αναπλάσεις όπως αυτής του Λευκού Πύργου, η προσβλητικές για την ιστορία της πόλης που παρουσιάστηκε για την Πλατεία Αριστοτέλους και αποσύρθηκε την τελευταία στιγμή
Η Θεσσαλονίκη σήμερα
Συμφωνούμε και δεσμευόμαστε:
Κατάθεση αιτήματος για διενέργεια ειδικής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου με θέμα την καταγραφή και ανάδειξη του μνημειακού πλούτου της Θεσσαλονίκης
Επίσκεψη στις αρμόδιες αρχαιολογικές υπηρεσίες της πόλης προκειμένου να πληροφορηθούμε την κατάληξη του αρχαιολογικού πλούτου που αποκαλύπτεται από την διάνοιξη του ΜΕΤΡΟ
Καταγραφή το σύνολο των διατηρητέων της πόλης και κατάθεση προτάσεων για την διάσωση τους (εναλλακτικά προς αυτήν την κατεύθυνση θα μπορούσε να αξιοποιηθούν ευρωπαϊκά προγράμματα, προγράμματα μεταφοράς συντελεστή δόμησης προς τους ιδιοκτήτες τους σε συνεννόηση με τα αρμόδια Υπουργεία προκειμένου να περάσουν υπό τον έλεγχο του Δήμου).
Κοινή παράσταση στα αρμόδια Υπουργεία και κατάθεση πρότασης για Ενοποίηση των Αρχαιολογικών χώρων και αξιοποίηση όλων των μελετών που έχουν γίνει προς αυτήν την κατεύθυνση μέχρι σήμερα.( τρεις αρχαιολογικοί άξονες, Άνω Πόλη κλπ)